IGROM DO ŠKOLE

Što bi dijete trebalo znati prije polaska u školu?   

44                                                              

·        osnovne podatke o sebi: svoje ime, prezime, točnu adresu, po mogućnosti broj telefona, ime i prezime roditelja, mjesto rada i telefon.            

·         put do škole: osnovna mjesta na putu, prelazak preko ceste, ponašanje u nepredviđenim situacijama

·         osnove bontona: pristojno pozdraviti, zahvaliti, zamoliti, slušati kad netko s njim razgovara, odgovarati na pitanja, gledati u oči, poštivati pravila ponašanja

·         biti dovoljno samostalno: samo se obući i svući, ići na wc, upotrijebiti maramicu i sl., donositi jednostavne odluke (npr. počela je padati kiša – moram uzeti kišobran)

·         trebalo bi se znati služiti telefonom, ključevima, novcem

·         trebalo bi pamtiti osnovne upute i izvesti ih

·         trebalo bi imati dovoljno razvijenu motoriku ruku

·         za sve što radi djetetu će dobro doći velika riznica riječi, kao i moć zapažanja

Na koji način pripremati dijete za školu? Nije potrebno forsirati dijete da uči čitati, pisati slova i brojeve te pamti nepovezane pojmove.  Postoji čitav niz sadržaja koji djeci predstavljaju igru, a u svijetu nas odraslih isti sadržaji postaju ozbiljni i predstavljaju pripremu za školu. Takvim „pripremama“ svi su zadovoljni. Djeca – jer se igraju s mamom i tatom i pritom im je neobično zanimljivo. Roditelji – jer vrijeme provode s djecom i pritom uočavaju kako njihovo dijete mnogo toga zna ili pak kako brzo uči.

Slijede ideje za igru:

IDEJE ZA POTICANJE RAZVOJA GOVORA I OPĆEG OBLIKOVANJA POJMOVA

·         Na osnovu slike (ili nekoliko slika) potaknite dijete da ispriča priču. Pomažite mu potpitanjima (Što je tada bilo? Gdje su išli? Tko je još bio tamo? Kako se on osjećao? i sl.). Pazite da koristite pitanja otvorenog tipa (koja traže opširniji odgovor, a ne samo „Da“ ili „Ne“);

·         Vježbajte s djetetom prepričavanje događaja u logičnom vremenskom slijedu;

·         Provjerite zna li dijete prepričati neku njemu poznatu priču (ili sadržaj nekog dugometražnog crtića);

·         Vježbajte svrstavanje prema određenoj karakteristici – boji, obliku, vrsti (Npr. Što je sve od drva? Nabroji mi povrće koje znaš? Što je sve žuto? Što sve mora imati jedna kuća? Nabroji mi što više okruglih stvari. Koje životinje mogu letjeti?  i sl. );

·         Neka za pojedini predmet iz domaćinstva dijete navede materijal od čega je napravljen;

·         Neka odredi tri nužna alata za neka zanimanja (npr. zidara, mehaničara, pekara, frizera i sl.);

·         Neka odredi namjenu pojedinih predmeta (npr. lopata služi za …);

·         Neka imenuje suprotni pojam (npr. Noću je mračno, a danju je…; Meso se jede, a sok se …);

·         Igrajte s djetetom igre pogađanja pojmova – pitalice, zagonetke (npr. Ima četiri noge, ima rogove, daje mlijeko. Što je to?);

·         Neka dijete navede umanjenicu neke riječi (Kako kažemo kad je nešto malo? Npr. Cvijet – Cvjetić, Kuća – Kućica).

IDEJE ZA VJEŽBANJE PAMĆENJA I PERCEPCIJE

·         Dajte djetetu više jednostavnih naloga u jednoj rečenici (npr. Idi u kuhinju vratiti mlijeko u hladnjak,  promiješaj varivo na štednjaku i donesi na stol tri tanjura i tri žlice);

·         Stavite 10-15 svakodnevnih, djeci poznatih predmeta u jednu kutiju, dajte djetetu da ih pogleda i nakon 20 sekundi maknite/zatvorite kutiju. Neka dijete pokuša upamtiti i nabrojati što više predmeta;

·         Potaknite dijete da napamet nauči kratku dječju pjesmicu/brojalicu (4-8 stihova);

·         Igrajte s djetetom memory;

·         Igrajte se s djetetom restorana – neka dijete bude konobar koji mora preuzeti narudžbu, a ostali članovi obitelji neka naručuju piće. Dijete mora „donijeti“ svakom točno ono piće koje je naručio. Otežajte zadatak tako da svaki igrač naruči više stvari (npr. hranu i piće);

·         Igre kao: pronađi razlike između dva crteža, pronađi uljeza, pronađi greške na crtežu (vidna percepcija);

·         Slagalice, puzzle, slaganje lego kocki po zadanom modelu (vidna percepcija, koncentracija);

·         Govorne igre: kalodont, rima i sl. (slušna percepcija);

·         neka dijete neko vrijeme sjedi zatvorenih očiju i zatim neka vam kaže što je sve čulo;

·         neka neko vrijeme promatra prostor i potom zatvorenih očiju ponovi što je sve vidjelo.

IDEJE ZA POTICANJE RAZVOJA FINE MOTORIKE

·         Igre s glinom, plastelinom, tijestom – izrađivanje oblika po nalogu, izrada sitnih figurica;

·         potezanje linija raznih oblika (ravne, zakrivljene)  različitim tehnikama (olovke, drvene bojice, pastele, flomasteri, kistovi i boje…), precizno bojanje ploha („da ne ide preko crte“), crtanje oblika uz pomoć šablona;

·         slaganje lego kocki i sličnih konstruktora;

·         nizanje perlica/paštice/dugmića na konac/špagu/žicu;

·         prebacivanje sitnih materijala iz jedne posude u drugu (brašno, riža, sjemenke, kesteni…) pomoću prstiju, žlice, hvataljki, čaše;

·         igre s papirom: gužvanje, trganje na komadiće i lijepljenje (izrada mozaika), rezanje škarama na trake, rezanje škarama po crti, presavijanje papira (origami);

·         svakodnevne aktivnosti oblačenja i obuvanja (otkapčanje i zakapčanje gumbi, potezanje patentnih zatvarača, vezanje vezica) – potičite dijete na samostalnost.

IDEJE ZA RAZVOJ PREDMATEMATIČKIH VJEŠTINA

·         Igrajte s djetetom društvene igre s kockom (npr. Čovječe ne ljuti se), Domino, karte Uno i sl. (uz to se potiče i koncentracija, poštivanje pravila);

·         Vježbajte korištenje brojeva u svakodnevnim situacijama („Odnesi na stol 4 tanjura, 4 žlice i 4 vilice.“, „Dodaj mi tri štipaljke“ i sl.);

·         Potičite prebrojavanje konkretnog materijala (bomboni, bojice i sl.) i računanje s njima (npr. Imaš tri bombona i ja ti dam još dva. Koliko ih onda imaš?);

·         Zadajte djetetu da poreda po veličini nekoliko (4-6) kamenčića ili nekih drugih sitnih predmeta;

·         Stavite u jednu posudu određeni broj kamenčića, neka dijete u drugu posudu stavi jednak broj kamenčića;

·         Skupite više vrsta plodova (lješnjaci, orasi, žirevi, kesteni) pa djetetu zadajte zadatke s kombinacijama: npr. stavi u posudu 2 lješnjaka, 3 oraha i 1 žir.

IDEJE ZA RAZVOJ PREDČITAČKIH VJEŠTINA

·         Neka odredi koje je slovo (glas) prvo čulo kad mu kažete riječ (npr. ššššššššššššuma, žžžžžžžžžžžžaba, zzzzzima – naglasite prvi glas);

·         Neka odredi koje je posljednje slovo čulo (npr. mišššš, mamaaaaa, koloooo);

·         Neka kaže životinju, ime, jelo, stvar na slovo: M, S, L ili neko drugo;

·         Neka kaže što vidi u okolini, a u nazivu ima slovo K, N, A, …

·         Neka rastavi riječ na glasove (počnite s riječima od 3-4 glasa npr. oko, uho, mama);

·         Neka spoji glasove u riječ („Koju riječ čuješ kad kažem R-U-K-A?“);

·         Igrajte zajedno govorne Igre: kalodont, „Na slovo, na slovo“, „Izmisli rimu“;

·         Izradite zajedno s djetetom slikovnu slovaricu gdje ćete uparivati slovo i slike predmeta/pojmova koji na to slovo počinju (a – auto, t – torba itd.)

 

Pripremila: Gordana Trošt-Lanča, psihologinja