ERASMUS+ EDUKACIJA – VIRRAT, FINSKA

Odgajateljice Nora Bertoša i Tatjana Družetić su u sklopu ERASMUS+ projekta „IZNUTRA PREMA VAN KRENIMO SVI“ sudjelovale na edukaciji „OUT OF THE BOX“ u Finskoj.

Edukacija se održavala od 31.9. do 5.10.2019. u Centru za mlade Marttinen (jednom od 9 takvih u Finskoj), smještenom u centralnom dijelu zemlje, 230 km sjeverno od Helsinkija pod vodstvom SYKLI Finske škole za okoliš koja je jedna od organizacija nositelja nacionalnog projekta ULKOLUOKKA (vanjska učionica-outdoor classroom), a bavi se edukacijom odgajatelja,učitelja i srodnih zanimanja na temu održivosti, ekologije i outdoor učenja.

 

Program tečaja je bio koncipiran tako da svih šest dana boravimo u edukacijskom dječjem kampu i pod stručnim vodstvom njihovih edukatora za predškolski odgoj i osnovnoškolske učitelje prođemo tečaj outdoor edukacije kroz integraciju različitih područja putem teoretskih i iskustvenih radionica, te se kroz organizirano slobodno vrijeme približimo ciljevima edukacije kroz osobno iskustvo (experience-based learning, hands-on learning).

Našu je skupinu sačinjavalo 12 osoba; odgajatelja predškolskog odgoja, razredne nastave (7-12 god.) i ravnateljica škola i vrtića iz Grčke, Slovenije, Hrvatske i Belgije. Tijekom radionica broj članova grupe se je mijenjao ovisno o temama radionica pa su tako imali prilike dijeliti iskustva i s finskim učiteljima i odgajateljima (njih ukupno 150 tijekom 3 dana).

Nakon predstavljanja svih sudionika kroz prezentacije svojih ustanova i odgojno-obrazovnih sustava imali su priliku upoznati se i s kampom za mlade Marttinen i SYKLI Finskom školom za okoliš i edukatorom profesionalnog kadra za outdoor učenje.

 Također su nam kroz tečaj predstavljene razne teme; od programa Eko-škola u Finskoj, sudjelovanja teenage aktivista u osvještavanju o klimatskoj krizi, “Adventure“ edukacija, interaktivne radionice u unutarnjem prostoru na temu osobnog doprinosa razvoju ekološke osviještenosti kod djece u svojoj grupi, dobrobiti outdoor-a na cjelokupni dječji razvoj i rezultate učenja potkrijepljeno znanstvenim istraživanjima.

Tijekom svakodnevnih radionica na vanjskom prostoru imale su priliku biti direktni sudionici načina rada kakav bi trebalo promovirati i razvijati s djecom: direktan, iskustven, zabavan, uključujući, motivirajući, na vanjskom prostoru, učenje u pokretu, kroz igru, integriran sadržajno, suradnički… Radionice su uključivale teme osvješćivanja povezanosti svih živih bića kroz radionicu „Djeca u permakulturi“, team-building treninge s naglascima na promišljanju svoje pedagoške prakse i osobnih doprinosa, uvid u mogućnost korištenja prirodnog ambijenta kao vanjske učionice u kojoj se uz dobru pripremu vrlo malo jednostavnog materijala za rad može organizirati  paralelno sadržaj iz više predmeta (npr. jezik, matematički pojmovi, upoznavanje flore i faune ili geometrijskih likova, strani jezik, likovno izražavanje, glazba…). Sudjelovale su i na adventure iskustvenom dijelu gdje su se upoznavali s osnovnom opremom za penjanje i izradom gelendera, te edukaciji „Ispod površine“ namijenjenoj osvještavanju ekologije jezera uz korištenje interaktivnih kvizova za učenje i igru kroz mobilne aplikacije.

Tijekom organiziranog slobodnog vremena prošle su osnove edukacije paljenja vatre na primitivne načine, a zatim pečenje palačinki u šumskoj kolibi na otvorenoj vatri uz pjesmu i druženje. Naučile su kako upravljati kanuom na obližnjem jezeru, odvozile par vožnji na zip-lineu, družile se na outdoor večeri s finskim učiteljima uz tradicionalnu kuhinju u eko-stilu, podijelile iskustvo saune i kupanja u jezeru. Obišle su i malo etno-selo na otoku gdje su vidjele tradicionalnu dimnu saunu, šumarske kuće, nastambe drvosječa, način proizvodnje katrana, tradicionalni kanu i vjetrenjaču.

Također su posjetile dječji vrtić u obližnjem gradu Virrat. Tu su imale priliku vidjeti kako izgleda moderno opremljen finski Eko-vrtić (jaslice, vrtić i 2 razreda osnovne škole), te su imale priliku vidjeti njihov način rada u zatvorenom i na otvorenom prostoru vrtića, te u obližnjoj šumi u koju redovito odlaze kao u vanjsku učionicu, bez obzira na vremenske prilike. Na vanjskom prostoru dnevno borave u dva navrata ukupno 2-5 sati dnevno, te su im aktivnosti u unutarnjem prostoru usko povezane s outdoor učenjem.

Svakodnevni boravak u prirodi bez obzira na vremenske prilike (svaki dan je padala bar malo kiša, 2-7*C, prvi snijeg…) proveli su uglavnom u gojzericama, toplo odjeveni, a često i u kišnoj opremi što je uobičajeno i nije nikome smetalo. Dapače, omogućilo je potpun doživljaj outdoora i nove  uvide u granice osobne zone komfora.

Ravne šume breza (koje su finski nacionalni simbol) i jele, pokrivene jastucima mahovina, paprati, borovnica, brusnica i šumske bobice (lingonberries), vlati i čuperci lišajeva što okićeno vise s grančica, mnoštvo šarenih gljiva, jezera s otocima, mirisi vjetra. Najinspirativnija i najsretnija učionica do sada!

Cjelokupna edukacija organizirana je besprijekorno i bila izuzetno bogata i zanimljiva, te nas je profesionalno (ali i osobno) obogatila, osnažila i nadahnula za daljnji rad u svojim vrtićkim skupinama te nadograđivanje znanja i iskustava  na tu temu.

Cilj je kroz prezentacije kolegicama, roditeljima, a posebno kroz zajednicu učenja “Homo Van!“ podijeliti svoja iskustva, prodiskutirati stavove, uvidjeti naše potencijale i mogućnosti  i poticati u radu outdoor učenje poštujući postupnost, povratne informacije i imajući na umu dobrobiti i djece i odgajatelja u boravku  na otvorenom.

U tijeku je i izrada letka na tu temu.